Worldwebdesign

Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring met de ontwikkeling van websites in de breedste zin van het woord. Of het nu gaat om een website, webwinkel, sociale media en zoekmachine optimalisatie. Worldwebdesign heeft de ervaring in huis.

Home » Support

Support

Je vindt ondersteunende artikelen zoals het instellen van e-mailprogramma’s, SMTP-configuraties en vakantieboodschappen. Daarnaast bieden we handleidingen voor Plesk-beheer, FTP-instellingen en het maken van MySQL-databases.

Algemeen

WAT / XYTO Webmanager

In 2015 heeft Worldwebdesign de oude accounts van WAT Communicatie overgenomen en daarbij ook het CMS systeem. Eind 2015 zullen alle websites worden omgebouwd naar een nieuw CMS systeem. Tot die tijd kunt u het CMS bereiken doormiddel van onderstaande button.
Klik hieronder om naar het CMS systeem te gaan.

Klik hier om naar het CMS Systeem te gaan

E-mail

POP3 of IMAP mailbox instellen in je eigen e-mailprogramma

Je kunt naast webmail ook gebruikmaken van je eigen e-mailprogramma om de e-mail op te halen. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Office Outlook, Apple Mail of bijvoorbeeld je telefoon.

Voor het ophalen van e-mail wordt gebruikgemaakt van POP of IMAP.

Voor het instellen van uw mailbox dienen de volgende instellingen gebruikt te worden:

– Inkomende mailserver: mail.mdns.nl (SSL / TLS)
– Uitgaande mailserver: mail.mdns.nl (SSL / TLS)
– Gebruikersnaam: Het e-mail adres van de mailbox die is aangemaakt in Plesk.
– Wachtwoord: Het wachtwoord van de mailbox
– Gebruik SSL: Ja bij gebruik mail.mdns.nl
– Voor uitgaande e-mail gebruik zelfde inloggegevens voor inkomende e-mail.

Android

Uw Android toestel kan worden ingesteld met een IMAP of POP account voor het ophalen en versturen van e-mail.

Het kan zijn dat het toevoegen van een POP of IMAP account iets anders werkt op uw toestel. Dit komt omdat ieder toestel zijn eigen mail applicatie hanteert die per fabrikant er anders uitziet. De werking is echter wel vrijwel altijd hetzelfde.

Om uw mail toe te voegen aan uw Android toestel kunt u de volgende stappen volgen:

1. Open de applicatie ‘Mail’.
2. Kies voor ‘Overig (POP3/IMAP)’. Wanneer u al een e-mail account heeft ingesteld, kies dan eerst voor ‘Account toevoegen’.
3. Voer uw e-mail adres en wachtwoord in en klik op ‘Handmatig instellen’.
4. Controleer de instellingen en klik op ‘Volgende’:
– Protocol: IMAP of POP.
– E-mail adres: Het e-mail adres waarmee u wilt verzenden
– Gebruikersnaam: De gebruikersnaam van de mailbox die op de server is aangemaakt.
– Wachtwoord: Het wachtwoord van uw mailbox.
– Server: De servernaam in die u van ons heeft ontvangen.
5. Vul de gegevens in van de Uitgaande server, ook wel SMTP genoemd. Hierover is meer te lezen in SMTP Servers. Klik hierna op ‘Volgende’.
6. Geef het account een naam en geef uw eigen naar op. Klik hierna op ‘Instellen voltooien’.

Iphone en Ipad

Uw iPhone of iPad kan worden ingesteld met een IMAP of POP account voor het ophalen en versturen van e-mail. U kunt hiervoor de volgende stappen volgen:

1. Ga naar ‘Settings’.
2. Klik op ‘Mail, Contacts, Calenders’.
3. Klik op ‘Add Account’.
4. Klik op ‘Other’.
5. Klik op ‘Add Mail Account’.
6. Vul uw naam, e-mail adres, wachtwoord en een omschrijving in en klik op ‘Next’
7. Selecteer het gewenste e-mail protocol. en vul de volgende informatie in en klik daarna op ‘Next’.
– Inkomende mailserver: De servernaam in die u van ons heeft ontvangen.
– User Name: De gebruikersnaam van uw mailbox.
– Wachtwoord: Het bijbehorende wachtwoord.
– Uitgaande mailserver: U dient gebruik te maken van de SMTP server van uw internet provider. Hierover is meer te lezen in SMTP Servers.

De e-mail op uw iPhone en/of iPad is nu volledig ingesteld en kan worden gebruikt.

Mac OSX Apple mail

Apple Mail kan worden ingesteld met een IMAP/SMTP account voor het ophalen en versturen van e-mail. U kunt hiervoor de volgende stappen volgen:

1. Start Apple Mail.
2. Klik linksboven op ‘Mail’ en klik op ‘Add account’.
3. Zet het bolletje bij ‘Add other Mail Account’ en klik op ‘Continue’.
4. Vul uw naam, e-mail adres en wachtwoord in en klik op ‘Create’.
5. Het e-mail account moet handmatig worden ingesteld. Klik op ‘Next’.
6. Selecteer het gewenste e-mail protocol. en vul de volgende informatie in en klik daarna op ‘Next’:
– Mail Server: De servernaam in die u van ons heeft ontvangen.
– User Name: De gebruikersnaam van uw mailbox.
– Wachtwoord: Het bijbehorende wachtwoord.
7. Vul de gegevens van de SMTP server in. en klik op ‘Create’. U dient gebruik te maken van de SMTP server van uw internet provider. Hierover is meer te lezen in SMTP Servers

Apple Mail is nu volledig ingesteld en kan worden gebruikt.

Office Outlook

Office Outlook kan worden ingesteld met een IMAP/SMTP account voor het ophalen en versturen van e-mail. U kunt hiervoor de volgende stappen volgen:

 

1. Start Office Outlook.
2. Ga naar ‘account instellingen’.
3. Klik op ‘Nieuw’.
4. Kies voor ‘E-mailaccount’ en klik op ‘Volgende’.
5. Kies voor ‘Handmatige instellingen of extra servertypen’ en klik op ‘Volgende’.
6. Kies voor ‘POP of IMAP’ en klik op ‘Volgende’.
7. Vul de account informatie in van uw mailbox en klik op ‘Volgende’:
– Naam: De naam die de ontvanger ziet van u.
– E-mail adres: Uw e-mail adres.
– Type account: POP of IMAP.
– Server voor inkomende e-mail: De servernaam in die u van ons heeft ontvangen.
– Server voor uitgaande e-mail (SMTP): U dient gebruik te maken van de SMTP server van uw internet provider. Hierover is meer te lezen in SMTP Servers.
– Gebruikersnaam: De gebruikersnaam van uw mailbox.
– Wachtwoord: Het bijbehorende wachtwoord.
8. De instellingen worden nu getest. Bij zowel verzenden als ontvangen dient een vinkje te staan. U kunt daarna klikken op ‘Sluiten’.

Office Outlook is nu volledig ingesteld en kan worden gebruikt.

Windows Live Mail

Windows Live Mail kan worden ingesteld met een IMAP/SMTP account voor het ophalen en versturen van e-mail. U kunt hiervoor de volgende stappen volgen:

1. Start Windows Live Mail.
2. Ga naar ‘accounts’ en klik op ‘e-mail’.
3. Vul de volgende gegevens in en klik op ‘volgende’:
– E-mailadres: Uw e-mail adres.
– Wachtwoord: Het bijbehorende wachtwoord.
– Schermnaam: De naam die de ontvanger ziet van u.
– Zet een vinkje bij ‘Serverinstellingen handmatig configureren’.
4. Vul de volgende gegevens in en klik op ‘volgende’:
– Servertype: POP of IMAP.
– Serveradres (Inkomende e-mail): De servernaam in die u van ons heeft ontvangen.
– Poort (Inkomende e-mail): 110
– SSL: Uit
– Verifiëren met: Niet-versleutelde tekst
– Gebruikersnaam: De gebruikersnaam van uw mailbox.
– Serveradres (Uitgaande e-mail): U dient gebruik te maken van de SMTP server van uw internet provider. Hierover is meer te lezen in SMTP Servers.

Windows Live Mail is nu volledig ingesteld en kan worden gebruikt.

Indien u een foutmelding krijgt bij het verzenden/ontvangen van uw e-mail, controleer dan de instellingen nogmaals goed. Komt u er niet helemaal uit? Neemt u dan Contact met ons op. Vermeld hierbij dan de volledige foutmelding zodat wij u snel kunnen helpen.

Bij het versturen van e-mail vanaf uw computer heeft u een uitgaande mailserver nodig. Deze wordt meestal verzorgd door de internetprovider. Zo is bijvoorbeld de uitgaande mailserver als u ADSL bij KPN heeft mail.kpnmail.nl. Deze stelt u in als uitgaande mailserver (soms ook smtp-server genoemd) in uw mailprogramma.

Bent u veel onderweg met uw laptop, dan zult u niet zomaar overal e-mail kunnen versturen. De uitgaande mailserver hoort immers bij uw internetverbinding en kan niet vanaf het gehele internet gebruikt worden. In dit soort situaties is een uitgaande mailserver van de internetprovider niet voldoende. Er zijn tal van andere situaties waarbij het handig zou zijn om een uitgaande mailserver te hebben die bij uw domeinnaam en website hoort.

Bij alle pakketten van Worldwebdesign heeft u gratis een SMTP server ter beschikking.

Instellingen SMTP server

De instellingen van uw SMTP server krijgt u van ons toegestuurd als u de optie aanvraagt. De basisinstellingen zijn als volgt: 
uitgaande mailserver: mail.mdns.nl
poort: 587 (StartTLS)
poort: 465 (SSL)
verificatie vereist: voor de uitgaande mailserver gebruikt u dezelfde logingegevens als inkomende e-mail.

Poort 25

Poort 25 staat sinds september 2021 niet meer open. Verzenden van e-mail moet dus altijd via een beveiligde verbinding.
 
SSL melding
Krijgt u een ssl melding in beeld van een niet geldig certificaat. Neem dan even contact met ons op dan zorgen wij voor installatie.
 
Problemen met outlook
Heeft u met het verzenden problemen om outlook (microsoft) adressen te e-mailen controleer dan extra uw uitgaande mailserver. Deze moet op mail.mdns.nl staan.
Met een vakantieboodschap of Auto-reply kunt u op ieder mailtje dat bij een e-mailaccount binnenkomt automatisch antwoord laten sturen. Dit kan handig zijn als u een paar dagen weg bent bijvoorbeeld.

Log in op Plesk beheerschermen http://www.worldwebdesign.nl:8443 en gebruik uw e-mailadres en wachtwoord als login (dit kan ook een gebruikersnaam en wachtwoord zijn voor domeinbeheer) en ga naar ‘Mail’ en het e-mailadres waarvoor u een vakantieboodschap wilt instellen.

 

Klik op de optie ‘Auto-reply’ om een vakantieboodschap in te stellen en u ziet het volgende:
 
Switch on auto-reply: deze optie vinkt u aan om uw vakantieboodschap te activeren.
Auto-reply message subject: het onderwerpveld van uw automatische e-mail, dit is standaard ingesteld op ‘Re: ‘, maar u kunt dit ook wijzigen naar bijvoorbeeld ‘Automatisch antwoord van domeinnaam.nl’.
Auto-reply message text: hier vult u de tekst van uw vakantieboodschap in.

Reply to the unique e-mail address not more than: deze instelling bepaalt hoe vaak per dag de afzender maximaal een mailtje van u krijgt. We raden u aan dit op 1 in te stellen. Als iemand u op een dag meerdere keren mailt, krijgt die persoon dan maximaal een keer een e-mail van uw vakantieboodschap op die dag.

Webhosting

Plesk beheerschermen

Op de beheerschermen kunt u alle instellingen van uw pakket wijzigen. Hier maakt u nieuwe e-mail accounts aan, wijzigt u uw FTP wachtwoord en beheert u uw MySQL databases. Hieronder vindt u een overzicht van alle functionaliteiten binnen de beheerschermen.

Stap 1. Beveiliging

De beheerschermen zijn te bereiken op het adres https://www.domeinnaam.nl:8443/ (vul voor ‘domeinnaam.nl’ uw eigen domeinnaam in). Bij het eerste bezoek toont de browser een veiligheidscertificaat of SSL certificaat. U krijgt bijvoorbeeld het onderstaande te zien en kunt kiezen voor de optie ‘Ik begrijp de risico’s’. Per browser verschilt de melding en meestal dient u enkele keren op ‘doorgaan’ of ‘verder’ de klikken alvorens u het inlogscherm van Stap 2. te zien krijgt.
 
Google Chrome toont een andere melding, u kunt veilig op Geavanceerd en dan Doorgaan naar www.domeinnaam.nl

Stap 2. Inloggen

Vul uw inloggegevens in en klik op ‘Login’. De gebruikersnaam is uw domeinnaam en het wachtwoord heeft u van ons gekregen. Uw inloggegevens kunt u altijd via dit formulier opnieuw opvragen. Op het moment dat u de gegevens opvraagt, worden deze hersteld en gemaild naar het door u opgegeven contactadres.

Stap 3. Beheer uw hostingpakket

Opties binnen de beheerschermen
Na inloggen krijgt u direct een overzicht van alle opties te zien, gesorteerd per categorie. Hieronder vindt u een overzicht van alle opties. Voor sommige opties bestaat een aparte handleiding.
Mail: bij Mail vindt u een volledig overzicht van de bestaande accounts en e-mail adressen. Hier kunt u ook alle instellingen van uw e-mail en e-mail accounts beheren. Gebruik de andere knoppen om direct zaken aan te passen. Zie uitgebreide beschrijvingen voor e-mail account aanmaken en e-mail doorsturen.

Databases: MySQL databases beheren.
Hosting Settings: overzicht van de instellingen van uw pakket. U kunt hier uw FTP wachtwoord wijzigen
FTP Access: U kunt hier uw FTP wachtwoord wijzigen
Add New Subdomain: subdomeinen aanmaken en beheren.
File Manager: snel bestanden uploaden, downloaden en wijzigen zonder in te loggen met uw FTP programma
Password Protected Directories: mappen van uw website beveiligen met een wachtwoord.
Applications: automatisch applicaties installeren, bijvoorbeeld WordPress, Joomla, osCommerce en Coppermine.
Statistics: statistieken van het bezoek van uw website.
Logs: logbestanden downloaden

U kunt uw website met een FTP-programma publiceren. Wij raden Filezilla aan omdat het gratis is en intuitief werkt. U kunt dit programma op https://filezilla-project.org/download.php?show_all=1 downloaden en vervolgens installeren.

Hostname: www.uw-domeinnaam.nl
Username / Gebruikersnaam: uw FTP-gebruikersnaam
Password / Wachtwoord: uw FTP-wachtwoord

Publiceren en bijwerken met Filezilla (uitgebreid)

Start Filezilla en u ziet het volgende scherm.
 
Bovenaan staan de woorden Host, Gebuikersnaam en Wachtwoord. Hier kunt u achtereenvolgens: uwdomeinnaam, uw gebruikersnaam en wachtwoord invullen.
Daarna klikt u op de knop rechts naast “Poort:” met de tekst Snelverbinden en u wordt verbonden met uw webruimte. In Plesk dient u na het inloggen in het rechterblok httpdocs te dubbelklikken om in uw webdirectory te komen.

In het bovenste blok staan alle communicatiemeldingen tussen uw PC en de server; in het blok eronder staan aan de linkerkant de directory’s en bestanden op uw PC en aan de rechterkant de directory’s en bestanden in uw webruimte; in het onderste blok komt de voortgang van de publicatie te staan tijdens het publiceren van uw directory’s en bestanden.

U kunt uw directory’s en bestanden publiceren door in het middelste blok aan de linkerkant naar de directory te gaan waarin uw webbestanden en webdirectory’s staan, de te publiceren directory’s en bestanden (m.b.v. shift of ctrl) te selecteren en terwijl u op de selectie staat op de rechtermuistoets te klikken en “Uploaden” aan te klikken. Losse bestanden kunt u eenvoudig publiceren door ze te dubbelklikken. In het onderste blok in Filezilla ziet u de voortgang van de publicatie.
In het geval het publiceren niet vlekkeloos verloopt, kunt u de optie “Passieve modus ” activeren voor deze FTP-sessie: Bewerken >> Instellingen >> Verbinding >> Passieve Modus aanvinken >> OK
 
Aan de rechterkant typt u bij Host uwdomeinnaam in, het Poortnummer 21 staat goed ingesteld en de keuze voor Servertype FTP is ook goed.
 
Daaronder kiest u voor Login type Normaal waarna daaronder witte velden zichtbaar worden waar u uw accountgegevens in kunt vullen.
 
Klik vervolgens rechtsbovenaan op tabblad Uitgebreid en u kunt bij “Standaard lokale map:” de directory van uw website op uw pc invullen (evt. kunt u met Bladeren… naar deze directory zoeken via een Verkenner). Bij “Standaard externe map” typt u /httpdocs in; dat is de map op de server waarnaar u uw webbestanden publiceert. Verder dient u in tabblad Overdrachtsinstellingen bij Overdrachtsdmodus de optie Passief aan te vinken en klikt u op OK. Het profiel is aangemaakt.
U kunt nu verbinding met uw webruimte maken door in Filezilla te kiezen voor het profiel dat u aangemaakt heeft.

Er zijn 2 methoden:

1. klik op Bestand >> Pagina Manager >> dubbelklik het gewenste profiel
2. klik op het pijltje dat naar beneden wijst bij het eerste icoon  en u ziet een lijst met profielen (of uitsluitend één profiel indien u er één heeft aangemaakt). Klik op dit profiel en uw verbinding wordt gemaakt.

TIPS bij de publicatie

Is uw website niet zichtbaar, dan heeft u deze misschien niet in de hoofddirectory /httpdocs gepubliceerd. Let op dat u met de hoofdgebruiker voor FTP voor uw site inlogt. U kunt uw FTP inloggegevens altijd opvragen op deze pagina
De pagina die zichtbaar wordt op http://www.uwdomeinnaam heet index.html. Indien uw pagina niet zichtbaar wordt, heeft u mogelijk (a) uw pagina index.htm of Index.html genoemd; hernoem uw pagina en publiceer opnieuw (b) de index.html op de webserver niet overschreven. Filezilla geeft keuzes indien een bestand op de server al bestaat. Kies voor Overschrijven om het bestand op de server te overschrijven.

U probeert uw pagina te publiceren vanuit het bedrijfsnetwerk. De systeembeheerder heeft soms poort 21 die u nodig heeft voor publicatie met FTP gesloten.
De bestandsextensies op uw computer zijn uitgeschakeld. Ga naar de Windows Verkenner (Start >> Programma’s >> Bureau-accessoires >> Windows Verkenner), klik in het menu op Extra >> Mapopties >> Beeld >> “Bestandsextensies verbergen voor bekende bestandstypen” uitschakelen. Nu ziet u dat uw index.html index.html.htm heet. Hernoem deze naar index.html door er met de linkermuistoets op te gaan staan en op F2 te drukken.

Alle bestanden die u over hebt gezet, zullen direct zichtbaar zijn op internet (mogelijk moet u de pagina ‘verversen’ in uw webbrowser met de toetsencombinatie CTRL + F5).
Op deze pagina vindt u de officiele documentatie van Filezilla.
Een MySQL-database is een opensource-databasesysteem dat SQL als programmeertaal gebruikt. SQL is een van de meest populaire programmeertalen om informatie in een database te beheren.
 
Log in op het Control Panel.

Klik in de menubalk ‘Databases’.
Klik hier op ‘Databases’.
Klik op ‘Nieuwe database toevoegen’.
Voer bij ‘Naam database’ uw gewenste databasenaam in. Houd er rekening mee dat er een unieke ‘prefix’ voor uw databasenaam komt te staan (bijvoorbeeld ‘db123_’).
Voer bij ‘Naam databasegebruiker’ de gewenste databasegebruikersnaam in. Houd er rekening mee dat er een unieke ‘prefix’ voor deze naam komt te staan (bijvoorbeeld ‘u123_’).
Voer uw gewenste wachtwoord in of klik op ‘Genereer wachtwoord’ om een willekeurig wachtwoord te laten genereren.
Klik op ‘Volgende’.
Klik op ‘Gereed’.

Uw database met gebruiker wordt nu aangemaakt op uw webhosting en is binnen enkele minuten beschikbaar voor gebruik.